Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Raidt, Tabea; Barz, Heiner |
---|---|
Titel | Die magische 40%-Quote. Bemerkungen zur Forderung nach einer Erhöhung des Akademikeranteils in der BRD. |
Quelle | In: Bildung und Erziehung, 62 (2009) 2, S. 135-152Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Beigaben | grafische Darstellungen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0006-2456; 2194-3834 |
Schlagwörter | Bildungsexpansion; Soziale Ungleichheit; Frau; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Bildungsstatistik; Schulabschluss; Naturwissenschaften; Berufsausbildung; Bildungsindikator; Duales Ausbildungssystem; Hochschulbildung; Statistik; Akademiker; Hochschule; Internationaler Vergleich; Bedarf; Abiturient; Studienanfänger; Deutschland; OECD-Staaten |
Abstract | As a reaction to the PISA studies and to 'Education at a Glance' the German red-green Government distributed in 2002 the goal of a studies beginner quota of 40%. Without denying the challenge of rethinking educational politics, the suitability of general quota aims has to be questioned. While many OECD countries define professional qualifications as a part of university education, the German education system offers an essential alternative with its dual vocational system. Secondly, general quota cannot clear the defect in certain areas like the recruits to engineering. Quotas not least require group-specific promotional programmes which should not be orientated at quantities but at social and educational realities. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2010/1 |