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Autor/inn/enHorneber, Jakob; Penz, Marco
TitelAnwesenheitspflicht von Studierenden in Lehrveranstaltungen an Hochschulen.
Zur Reichweite der Studierfreiheit.
QuelleIn: Wissenschaftsrecht, 47 (2014) 2, S. 150-172Infoseite zur Zeitschrift
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BeigabenAnmerkungen
Sprachedeutsch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0948-0218; 1868-680X
DOI10.1628/094802114X14108610331049
SchlagwörterAnwesenheit; Prüfungszulassung; Lehre; Freiheit; Studium; Lehrveranstaltung; Präsenzpflicht; Student; Deutschland; Nordrhein-Westfalen
AbstractDie Autoren widmen sich dem insbesondere in Nordrhein-Westfalen kontrovers diskutierten Thema der "Anwesenheitspflicht von Studierenden in Lehrveranstaltungen". Das "Recht auf Fernbleiben als Ausfluss der Lernfreiheit" wird in Rückanknüpfung an Humboldt und Schleiermacher hochgehalten und damit dem Hochschulgesetzgeber in Nordrhein-Westfalen, der sonst wenig Neigung zur herkömmlichen Idee der Universität erkennen lässt, der Rücken gestärkt für eine Anwesenheitspflichten zurückdrängende Norm. (HoF/Text übernommen).

The article discusses the question of compulsory attendance in study courses on the occasion of a legislative change in the Higher Education Act - HG NRW (Hochschulgesetz) of the state of North Rhine-Westphalia. The revised version states that attendance as a requirement to successfully complete a course is permissible only under certain circumstances (§ 64 (2a) HG NRW). This amendment seems to increase students' self-determination, but is actually coherent with Humboldt and Schleiermacher, whose understanding of science has deeply influenced German universities. In their view, the freedom of studying and learning is an essential element of academia. The German Federal Constitutional Court (Bundesverfassungsgericht) adopted this opinion when it stated with respect to Art. 5 (3) GG that there is a difference between university and school regarding participation and autonomy of students. This decision is necessarily based on the assumption that freedom of teaching also implies freedom of studying and learning in an academic context. Considering the historical tradition of scientific freedom, freedom of learning is more than just a counterpart to freedom of teaching. It actually constitutes an independent freedom of self-determination and participation in science. According to this position, university students are entitled to conduct scientific research independently and at their own pace. Compulsory attendance is contradictory to this right and therefore justifiable only within narrow boundaries. (HoF/text adopted).
Erfasst vonInstitut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Update2015/2
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