Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inScheeren, Lotte
TitelThe Differential Impact of Educational Tracking on SES Gaps in Educational Achievement for Boys and Girls.
QuelleIn: European sociological review, 38 (2022) 6, S. 942-958Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1468-2672
DOI10.1093/esr/jcac012
SchlagwörterBildungserfolg; Kompetenz; Vergleich; Soziale Ungleichheit; Junge; Lesekompetenz; Mathematik; Mädchen
AbstractPrior research has shown that later tracking is related to smaller inequalities by social origin. One of the underlying mechanisms indicates that allowing more schooling time in comprehensive classes is beneficial for, especially, low-SES students. In this study, we question whether this is the case for boys and girls and test whether later tracking diminishes social inequality in educational performance among boys and girls. Microdata on reading and mathematics competence during primary and secondary school, gathered from PIRLS, TIMSS, and PISA, are combined with contextual-level data on the tracking age. We employ differences-in-differences models to test whether the impact of tracking on SES gaps in test scores differs between boys and girls. We find that later tracking reduces inequalities by social origin in test scores for girls. Staying longer in untracked classes does not, however, affect SES-based inequalities for boys. This suggests that the general finding that later tracking reduces inequalities by social background is driven by girls.
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: