Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inBehne, Klaus-Ernst
TitelMusik - Kommunikation oder Geste?
QuelleAus: Behne, Klaus-E. (Hrsg.): Gefühl als Erlebnis - Ausdruck als Sinn. Laaber: Laaber-Verlag (1982) S. 125-145
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMusikpädagogische Forschung. 3
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISBN3-921518-73-3
DOI10.25656/01:24768
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-247680
SchlagwörterEmpirische Forschung; Empirische Untersuchung; Ausdruck; Emotion; Erlebnis; Kommunikation; Interaktion; Sprache; Musik; Musikpädagogik; Musiktheorie; Gestik; Interpretation
Abstractlt is shown that music can be no genuine means of communication in its original sense (leaving some rare and untypical exceptions aside), and that therefore all attempts at explaining how music is experienced by theories of communication or linguistics must fail. If not taken too literally, the concept of "Geste" (gesture) is far better suited to make the process of experiencing music understandable. An experiment by the author (subjects were asked to draw lines to express feelings) and studies by M. Clynes are used to illustrate the idea of a "gestisches Verstehen" (gestural understanding). 4 hypotheses are introduced which are partly founded an empirical results and which could form a possible base for a theory of musical expression: I. Musical expression can only be defined in the negative. 2. Musical expression is experienced individually at four levels, at a vegetative, a gestural, a contextual and an associative level. Referring to the theory of emotions by Schachter empirical evidence for the existence of these four levels is given. 3. Feelings induced by music can be classified in feelings of movement, of involvement and emotional content. 4. Experiencing musical expression is a process of interpretation. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: