Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Gorges, Julia; Lütje-Klose, Birgit; Zurbriggen, Carmen |
---|---|
Titel | Editorial: Fachdidaktische und bildungswissenschaftliche Ansätze der Lehrerinnen- und Lehrerbildung für die inklusive Schule. Paralleltitel: Editorial: Approaches to Teacher Education for Inclusive Schools. |
Quelle | In: Herausforderung Lehrer*innenbildung, 2 (2019) 3, S. I-IV
PDF als Volltext |
Beigaben | Literaturangaben |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2625-0675 |
DOI | 10.4119/hlz-2693 |
Schlagwörter | Schulentwicklung; Lehrerbildung; Unterricht; Inklusion; Hochschuldidaktik |
Abstract | Die aktuell stattfindenden Weiterentwicklungen hin zu einem inklusiven Bildungssystem gehen mit veränderten Professionalisierungsanforderungen für angehende, aber auch für im Schuldienst tätige Lehrkräfte einher. Das vorliegende Themenheft bündelt Konzepte und Materialien zur Gestaltung einer inklusionssensiblen Lehrer*innenbildung und präsentiert ausgewählte theoretische und empirische Beiträge zu fachspezifischen sowie fachübergreifenden Fragen. (Orig. übernommen). The development of the entire school system towards an inclusive education system goes hand in hand with changing professionalization requirements for prospective teachers as well as for those working in the teaching profession. These requirements are justified both in terms of educational policy and pedagogical norms and require rapid adjustments on the part of teacher education institutions in order to prepare or support (prospective) teachers for their work with learning groups with a high degree of heterogeneity in all school types. Universities in Germany and other German-speaking countries are currently required to adapt their teaching in teacher training degree programs accordingly so that (prospective) teachers can develop a positive attitude towards inclusion and acquire competences regarding inclusive diagnostics, support and didactics as well as for multi-professional cooperation and special education. This special issue bundles concepts and materials for designing inclusion-sensitive teacher education and presents selected theoretical and empirical contributions to subject-specific and interdisciplinary questions. (Orig. übernommen). |
Erfasst von | Universität Bielefeld, Wissenschaftliche Einrichtung Oberstufen-Kolleg |
Update | 2022/3 |