Literaturnachweis - Detailanzeige
| Autor/inn/en | Prantl, Daniel; Wallbaum, Christopher | 
|---|---|
| Titel | Der Analytical Short Film in der Lehrerbildung. Darstellung einer Seminarmethode und Kurzbericht einer wissenschafltichen Begleitforschung an der Hochschule für Musik und Theater Leipzig. Paralleltitel: The analytical short film in teacher training - Presentation of a seminar method and short report on the accompanying research at the University of Music and Drama, Leipzig.  | 
| Quelle | Aus: Cvetko, Alexander J. (Hrsg.); Rolle, Christian (Hrsg.): Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl.  Münster; New York: Waxmann (2017) S. 289-308
 PDF als Volltext  | 
| Reihe | Musikpädagogische Forschung. 38 | 
| Zusatzinformation | Forschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente | 
| Sprache | deutsch; englisch | 
| Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag | 
| ISBN | 978-3-8309-3661-9 | 
| URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-156391 | 
| Schlagwörter | Unterrichtsanalyse; Kurzfilm; Medien; Lehrerbildung; Unterrichtsmethode; Videoaufzeichnung; Musikpädagogik | 
| Abstract | This article presents the application of the analytical short film (ASF) in teacher training seminars and the main results of the accompanying research. An ASF is understood as a short film of about 2-3 min length together with an explanatory text (Complementary Information) that shows a specific perspective on videotaped classroom praxis. In the seminar, students created ASFs from their subjective perspective on good music teaching as well as from a theoretical perspective. Central findings of the accompanying research indicate that the usage of the method increases the students' abilities to reason on a scientific basis and improves their levels of reflection (Roters, 2012). (DIPF/Orig.). | 
| Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger | 
| Update | 2018/1 |