Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAdams, Marilyn Jager; Collins, Allan
InstitutionIllinois Univ., Urbana. Center for the Study of Reading.; Bolt, Beranek and Newman, Inc., Cambridge, MA.
TitelA Schema-Theoretic View of Reading. Technical Report No. 32.
Quelle(1977), (49 Seiten)
PDF als Volltext kostenfreie Datei Verfügbarkeit 
Dokumenttypgedruckt; online; Monographie
SchlagwörterCognitive Processes; Comprehension; Models; Prose; Reading Comprehension; Reading Processes; Reading Research; Reading Skills; Theories
AbstractThis paper provides a general description of schema-theoretic models of language comprehension and examines some extensions of such models to the study of reading. The goal of schema theory is to specify the interface between the reader and the text: to specify how the reader's knowledge interacts with and shapes the information on the page and to specify how that knowledge must be organized to support the interaction. The general theory is illustrated with an analysis of knowledge and processing at four levels of a good reader's understanding of Aesop's fable, "Stone Soup": the letter and word level, the syntactic level, the semantic level, and the interpretive level. The analyses illustrate that comprehension depends on the reader's ability to relate knowledge and textual information, both within and between levels of analysis. The power of schema-theoretic models lies in their capacity to support these interactions through a single, stratified knowledge structure and a few basic processing mechanisms. They provide a way of integrating our understanding of text with our understanding of the world in general. (AA)
Erfasst vonERIC (Education Resources Information Center), Washington, DC
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: