Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inRoth, Wolff-Michael
TitelToward a Dialectical Notion and Praxis of Scientific Literacy.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 39 (2007) 4, S. 377-398Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
BeigabenAbbildungen 2
Spracheenglisch; englische Zusammenfassung
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272
SchlagwörterBildungsziel; Demokratische Bildung; Grundbildung; Lehrplan; Naturwissenschaften; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Politische Bildung; Schule; Fachwissen; Schule; Fachwissen; Lernumgebung; Wissenstransfer; Lehrplan; Naturwissenschaften; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Politische Bildung; Gesellschaftsbezug; Kontextbezug; Studie; Theorie-Praxis-Beziehung; Studie
AbstractReceived conceptualizations of scientific literacy are grounded in (1) the notions of "knowledge", "concepts", and "skills" that science students have to "acquire", "appropriate", or "construct" or (2) the notion of "practices" to which they have to be "enculturated" so that they become part of a "community of practice". All such notions articulate scientific literacy in a static form, which does not correspond to the dynamic nature of the literacies that can be observed in society. This study proposes a dialectical notion of scientific literacy, which makes thematic its nature as a situated, distributed, collective, emergent, indeterminate, and contingent process. It articulates the idea that knowing a (scientific) language is indistinguishable from knowing one's way around the world. As a consequence, the goal of science education can no longer be to make individual students exhibit particular forms of knowledge but to provide them with contexts in which it is more important to deal with, select, and negotiate different forms of expertise and knowledgeability. This leads one to think of science education as but a part of a democratic liberal education that allows students to become competent to participate in any conversation that includes others with different forms and levels of expertise than their own. (Zusammenfassung vom Verlag übernommen).
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2008/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: