Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDomenech, Madeleine; Krah, Antje
TitelWhat familial aspects matter?
Investigating argumentative competences of learners at the beginning of secondary schooling in the light of family-based resources.
QuelleIn: Learning, culture and social interaction, 3 (2014) 2, S. 77-87
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Abbildungen; Tabellen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2210-6561
DOI10.1016/j.lcsi.2013.12.006
SchlagwörterSozioökonomischer Status; Kommunikationsverhalten; Familiensituation; Kind-Eltern-Beziehung; Schuljahr 05; Sekundarstufe II; Argumentation; Sozialkapital; Kompetenzentwicklung
AbstractEducational research has traditionally considered measurable familial resources in terms of economic and cultural capital, e.g. socioeconomic background (SES), as important predictors of children's school and linguistic attainment. Going beyond this agenda, the present article aims to make a contribution by investigating interactive resources, e.g. parental communicative practices, which are assumed to have a relevant influence on children's argumentative competences at the beginning of secondary schooling (grade 5). Two cases from the FAcTS project1 that deviate from the usual SES-achievement connection are analyzed using a plurality of methods: based on a concept of global discourse competence, the results of an assessment of two persuasive texts are linked to the micro analytic reconstruction of linguistic patterns in domestic parent-child interactions of an oral argumentative nature. The study combines information from questionnaire data with qualitative analysis and discusses the explanatory power of the different familial resources for children's argumentative performance. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning, culture and social interaction" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: