Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRönnlund, Maria; Tollefsen, Aina
TitelGirls' school-to-work transitions into male dominated workplaces.
Gefälligkeitsübersetzung: Der Übergang von Mädchen von der Schule in von Männern dominierte Betriebe.
QuelleIn: Journal of vocational education & training, (2023) online first, 15 Sep 2023, 19 S.Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1747-5090
DOI10.1080/13636820.2023.2258527
SchlagwörterKompetenz; Soziale Anerkennung; Vorurteil; Frau; Sekundarstufe II; Schüler; Betriebsklima; Erwerbstätigkeit; Transportgewerbe; Berufsausbildung; Berufliche Qualifikation; Männerarbeitsplatz; Berufswahl; Praktikum; Männerberuf; Transportberuf; Anerkennung; Geschlechtsspezifik; Berufsanfänger; Junger Erwachsener; Weibliche Jugendliche; Schweden
Abstract"The article addresses school-to-work transitions among young women in a strongly male dominated professional sphere - the transport industry. Drawing on interviews with two girls over the time span 2015-2022 and visits to their upper secondary school 2016-2019, the study focuses on how power structures related to gender play out in the positioning that takes place in school and workplaces: How the girls were positioned socially and in relation to professional qualification, and how they positioned themselves in these respects. The findings indicate significant changes in discourse and practice when the girls transitioned from students to employees, changes which in the article are discussed in the framework of 'inequality regimes' and through the lens of the 'glass funnel' metaphor. Linking the funnel metaphor to the framework of inequality regimes broadens the picture to consider how young people are exposed to generally increasing inequalities in labor markets where institutions and organizations are affected by neoliberal economic policies, weakened collective protection of workers and wider wage gaps. With individualisation and insecurity, young people like the two girls in focus in this article, are increasingly left to fend for themselves in a harsh labor market." The study refers to the period 2015-2022. (Author's abstract, IAB-Doku, © Taylor & Francis)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of vocational education & training" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: