Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inNiska, Miira
TitelJockeying for position: university students' employability constructions.
Gefälligkeitsübersetzung: Wettlauf um die Position: Konstruktionen der Beschäftigungsfähigkeit von Hochschulstudenten.
QuelleIn: Journal of education and work, 36 (2023) 4, S. 284-298Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1363-9080; 1469-9435
DOI10.1080/13639080.2023.2197643
SchlagwörterSelbsteinschätzung; Arbeitsorganisation; Finnland; Öffentlicher Dienst; Student; Digitalisierung; Karriereplanung; Selbsteinschätzung; Berufswunsch; Tertiärbereich; Internet; Beschäftigungsfähigkeit; Digitalisierung; Plattform (Wirtschaft); Arbeitsmarktchance; Berufliche Flexibilität; Berufliche Selbstständigkeit; Berufliche Stellung; Berufschance; Beschäftigungsfähigkeit; Karriereplanung; Berufsinteresse; Berufswunsch; Tertiärbereich; Arbeitsorganisation; Internet; Plattform (Wirtschaft); Hochschulabsolvent; Öffentlicher Dienst; Student; Finnland
Abstract"As governments and international organisations have pressured universities to demonstrate the value and effectiveness of tertiary education, universities have started to highlight graduate employability as a key driver and measure of university outcomes. This paper contributes to the underutilised processual employability studies by applying the framework of critical discursive psychology to analyse university students' employability construction. Following this framework, employability is something students do rather than something they have. The empirical study was based on interviews of Finnish students of social science. Analysis of the interviews demonstrated notable variation in the ways in which university students talk about their employability. While some students constructed their employability by positioning themselves as traditional bureaucrats, others constructed their employability by positioning themselves as entrepreneurial agents. Nevertheless, the central point is that some students related ambiguously to both positions and tried to manage the ideological dilemma between stability and security of the bureaucrat position, and variability and risk of the entrepreneurial position. The study calls for better understanding of ways in which students and graduates deal with the dilemmatic nature and requirements of the labour market." The study refers to the period 2016-2017. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of education and work" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: