Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Kamm, Chantal; Gomensoro, Andrés; Heers, Marieke; Hupka-Brunner, Sandra |
---|---|
Titel | Aspiring High in the Swiss VET-Dominated Education System: Second Generation Young Adults and Their Immigrant Parents. Gefälligkeitsübersetzung: Auf dem Weg nach oben im Schweizer Berufsbildungssystem: Junge Erwachsene der zweiten Generation und ihre eingewanderten Eltern. |
Quelle | In: Journal of vocational education & training, 75 (2023) 1, S. 155-174Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 1747-5090 |
DOI | 10.1080/13636820.2022.2139746 |
Schlagwörter | Bildungsmobilität; Bildungsmotivation; Einstellungsänderung; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Bildungssystem; Eltern; Durchlässigkeit; Schullaufbahnentscheidung; Zweite Generation; Inländer; Migrationshintergrund; Ausbildungswahl; Betriebliche Berufsausbildung; Studium; Dritter Bildungsweg; Auswirkung; Generationswechsel; Institution; Schweiz |
Abstract | "Often second generation young adults and their immigrant parents aspire high and towards general education despite a modest socioeconomic background. Little is known about the interrelation between educational aspirations and institutionally co-structured educational pathways. These interrelations are particularly important in an early tracking and a highly segregated education system like Switzerland, where - in contrast to many other countries - vocational education and training is highly valued and frequently attended. We evaluate how educational aspirations amongst young adults of the second generation and Swiss natives change as young people move through the education system - and thus through different educational contexts. We analyse how these changes interfere with group-specific reference systems, educational pathways and structure." The study refers to the period 2016-2021. (Author's abstract, IAB-Doku).. |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2023/1 |