Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLessky, Franziska; Nairz, Erna; Wurzer, Marcus
TitelSocial selectivity and gender-segregation across fields of study: Comparative evidence from Austria.
Gefälligkeitsübersetzung: Soziale Selektivität und geschlechtsspezifische Segregation in verschiedenen Studienfächern: Vergleichende Evidenz aus Österreich.
QuelleIn: International journal of comparative sociology, 63 (2022) 4, S. 201-221
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1745-2554
DOI10.1177/00207152221099171
SchlagwörterBildungsniveau; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Frau; Beruf; Eltern; Frau; Österreich; Sozialer Aufstieg; Soziale Mobilität; Auswirkung; Soziale Herkunft; Lehramt; Bildungsniveau; Ungleichheit; Generationswechsel; Eltern; Lehramt; Ungleichheit; Sozialer Aufstieg; Beruf; Naturwissenschaftlicher Beruf; Studienwahl; Auswirkung; Generationswechsel; Geschlechtsspezifik; Österreich
Abstract"This study explores stratification within the Austrian university system by focusing on social selectivity and gender-segregation across fields of study. We investigate how much the choice of field of study is associated with parental educational background and the gender of the students-especially, how these characteristics vary across individual (teaching) subjects. Teacher training is often regarded as typically chosen by women and preferred by so-called educational climbers. However, previous studies focus on clusters of fields of study and do not take into account the differences between individual (teaching) subjects. We address this research gap by focusing on a comparison between those who have chosen to undergo a teaching program in a specific subject and those who have studied this specific subject without pedagogical training. By using administrative data from first-year students at Austrian state universities (N = 23,400) in 2016-2017, and applying logistic regression analysis, the results demonstrate that in almost all analyzed fields of study, similar patterns of gender-segregation according to the choice of fields of study can be observed, regardless of whether it concerns a teacher training subject or a corresponding equivalent academic subject. Educational climbers tend to opt more frequently for teacher training subjects than for their corresponding fields-especially in some of the mathematics-oriented science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects. We contribute to comparative sociological literature by introducing the approach of comparing teacher training subjects to their academic equivalents and revealing a more nuanced picture regarding horizontal inequalities in higher education." The study refers to the period 2016-2017. (Author's abstract, IAB-Doku)..
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International journal of comparative sociology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: