Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inLeone, Tharcisio
TitelThe geography of intergenerational mobility: Evidence of educational persistence and the "Great Gatsby Curve" in Brazil.
QuelleIn: Review of development economics, 26 (2022) 3, S. 1227-1251
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1467-9361
DOI10.1111/rode.12880
URNurn:nbn:de:0168-ssoar-83782-1
SchlagwörterBildung; Korrelation; Bildungschance; Soziale Ungleichheit; Altersunterschied; Alter; Altersunterschied; Bildung; Brasilien; Einkommen; Kind; Mobilität; Soziale Ungleichheit; Lateinamerika; Analyse; Ökonometrie; Einkommensunterschied; Humankapital; Korrelation; Ungleichheit; Kind; Ungleichheit; Einkommensunterschied; Mobilität; Humankapital; Einkommen; Ökonometrie; Ausbildungssystem; Alter; Analyse; Generationenverhältnis; Regionaler Unterschied; Brasilien; Lateinamerika
AbstractThis paper explores the variation in intergenerational educational mobility across the Brazilian states based on univariate econometric techniques. The analysis of the national household survey (PNAD-2014) confirms a strong variation in mobility among the 27 federative units in Brazil and demonstrates a significant correlation between mobility and income inequality. In this sense, this work presents empirical evidence for the existence of the "Great Gatsby curve" within a single country: states with greater income disparities present higher levels of persistence in educational levels across generations. Finally, the paper investigates one specific mechanism behind this correlation: whether higher income inequality might lead to lower investment in human capital among children from socially vulnerable households. The paper delivers robust and compelling results showing that children born into families where the parents have not completed primary education have a statistically significant reduction in their chance of completing the educational system if they live in states with a higher level of income inequality.
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Review of development economics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: