Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMaas, Jasper; Schoch, Simone; Scholz, Urte; Rackow, Pamela; Schüler, Julia; Wegner, Mirko; Keller, Roger
TitelSchool principals' social support and teachers' basic need satisfaction.
The mediating role of job demands and job resources.
Gefälligkeitsübersetzung: Die soziale Unterstützung durch Schulleiter und die Befriedigung der Grundbedürfnisse von Lehrern. Die vermittelnde Rolle von Arbeitsanforderungen und Arbeitsressourcen.
QuelleIn: Social psychology of education, 25 (2022) 6, S. 1545-1562
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1381-2890; 1573-1928
DOI10.1007/s11218-022-09730-6
SchlagwörterLängsschnittuntersuchung; Arbeitspsychologie; Bedürfnis; Bewältigung; Leistungsanforderung; Arbeitsbedingungen; Arbeitsleistung; Arbeitspsychologie; Bedürfnis; Beruf; Längsschnittuntersuchung; Lehrer; Bildungssystem; Schule; Stress; Bildungssystem; Karriere; Soziale Unterstützung; Schulleiter; Anforderung; Leistungsanforderung; Bewältigung; Schule; Schulsystem; Schulleiter; Lehrer; Stress; Arbeitsbedingungen; Arbeitsleistung; Beruf; Karriere; Soziale Unterstützung; Anforderung
AbstractMany teachers report high levels of occupational stress. Teachers' basic need satisfaction is essential for teachers' well-being at work. Social support from school principals is assumed to play an important role for teachers' basic need satisfaction. However, the underlying mechanisms of the relationship between social support from school principals and teachers' basic need satisfaction are mostly unknown. Previous research suggests that job demands and job resources may play an important mediating role. Therefore, we examine whether teachers' perceived job demands and job resources serve as mediators between social support from the school principal and teachers' basic need satisfaction. Using longitudinal data of N = 1071 teachers over the course of one school year, we applied structural equation modelling to test the hypothesised mediation model. Results showed that the relationship between social support from the school principal and teachers' basic need satisfaction was mediated by teachers' perceived job demands and job resources. Particularly, the job demand 'unclear organisational conditions' and job resource 'social support from colleagues' indicated the strongest effects on teachers' basic need satisfaction. These findings emphasise the responsibility of school principals to provide social support to their teachers and create a well-structured and supportive workplace. In doing so, school principals contribute to a work environment in which teachers can thrive. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social psychology of education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: