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Es handelt sich zum Einen um Übersetzungen ins Deutsche, die dem FIS Bildung-Schlagwortbestand entnommen wurden. Zum Anderen wurden zusammengesetzte englische Schlagworte in Terme zerlegt, die in der Regel nur einen inhaltlichen Aspekt repräsentieren. Ergänzend wurden Synonyme und vereinzelt zusätzliche Pluralformen hinzugefügt. Diese Anreicherung geht auf die Nutzung intellektueller Vorarbeiten zurück.
The paper argues for a meaning of matrix interrogatives as 'Bring it about that it is common ground [whether...]', where [whether...] stands for the meaning of an embedded interrogative. This is a modification of the imperative-epistemic approach of Åqvist and Hintikka. The new element is that the common ground, proposed for assertions by Stalnaker, is a central element of the meaning of matrix interrogatives. Evidence comes from non-standard uses of the interrogative form, such as pedagogical, rhetorical, didactic, and deliberate questions and from expectations about the addressee's knowledge, among other things. A comparison of German V-to-C interrogatives and imperatives with the meanings of finite verb-final questions and infinite verb-final clauses (sentence forms specific to German) suggests a new hypothesis about why the finite verb moves to C in German: It seems that this is correlated with the presence of a specification of the addressee in the meaning of a sentence type. (Verlag, adapt.).
Erfasst von
Informationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update
2023/1
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0024-3930
Truckenbrodt, Hubert: Zur Strukturbedeutung von Interrogativsätzen. 2004.
3391642
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