Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGlahn, Esther; Håkansson, Gisela; Hammarberg, Björn; Holmen, Anne; Hvenekilde, Anne; Lund, Karen
TitelProcessability in Scandinavian second language acquisition.
QuelleIn: Studies in second language acquisition, 23 (2001) 3, S. 389-416Infoseite zur ZeitschriftVerfügbarkeit 
BeigabenAnmerkungen; Literaturangaben; Tabellen
Spracheenglisch; norwegisch; schwedisch; dänische Zitate
Dokumenttypgedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0272-2631
SchlagwörterEmpirische Forschung; Validität; Adjektiv; Flexion; Fremdsprache; Morphologie; Nomen; Semantik; Spracherwerb; Syntax; Validität; Dänisch; Lerntheorie; Schwedisch; Norwegisch; Genus; Negation; Attribut; Numerus; Empirische Forschung; Lerntheorie; Adjektiv; Attribut; Flexion; Genus; Morphologie; Negation; Nomen; Prädikativum; Semantik; Spracherwerb; Syntax; Fremdsprache; Lernersprache; Zweitsprachenerwerbsforschung; Dänisch; Norwegisch; Schwedisch; Numerus; Forschungskritik
AbstractThe paper reports on a test of the validity of Pienemann's (1998) Processability Theory (PT). This theory predicts that certain morphological and syntactic phenomena are acquired in a fixed sequence. Three phenomena were chosen for the described study: attributive adjective morphology, predicative adjective morphology, and subordinate clause syntax (placement of negation). These phenomena are located at successive developmental stages in the hierarchy predicted by PT. The authors test whether they actually do appear in this predicted hierarchical order in the L2 of Danish, Norwegian, and Swedish learners. The three languages mentioned are very closely related and have the same adjective morphology and subordinate clause syntax. They can, therefore, be treated as one language for the purposes of this study. Three analyses have been carried out: The first follows Pienemann's theory and is concerned only with syntactic levels; the second is a semantic analysis of the acquisition of number versus that of gender; the third analysis studies the various kinds of mismatches between the inflection of the noun, the controller, and the adjective. The results are the following: The first test supports PT as it has been described by Pienemann. The second analysis shows that there is an acquisitional hierarchy such that number is acquired before gender (adjectives), and the mismatch analysis raises questions about the fundamental assumptions of the theory. (Verlag, adapt.).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Studies in second language acquisition" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: