Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inGeis-Thöne, Wido
TitelMögliche Auswirkungen des Kriegs in der Ukraine im deutschen Bildungssystem.
Kapazitätsbedarfe bei einer Flucht von 3,5 Prozent und 5 Prozent der Minderjährigen aus der Ukraine nach Deutschland.
QuelleKöln: Institut der deutschen Wirtschaft Köln e.V. (2022), 21 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2); PDF als Volltext kostenfreie Datei (3); PDF als Volltext kostenfreie Datei (4); PDF als Volltext kostenfreie Datei (5)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheIW-Report. 2022,30
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Monographie; Graue Literatur
SchlagwörterAusländer; Bildungspolitik; Deutschland; Erzieher; Flüchtling; Kind; Krieg; Lehrer; Bildungssystem; Schule; Ukraine; Bildungssystem; Russland; Bildungspolitik; Auswirkung; Kapazitätsplanung; Migration; Bedarfsplanung; Personalbeschaffung; Altersstruktur; Schulische Integration; Personalbedarf; Herkunftsland; Bevölkerungsstruktur; Kinderbetreuung; Zuwanderung; Kind; Kinderbetreuung; Schule; Lehrer; Schulische Integration; Krieg; Altersstruktur; Bevölkerungsstruktur; Migration; Bedarfsplanung; Personalbeschaffung; Personalmanagement; Arbeitspapier; Auswirkung; Kapazitätsplanung; Personalbedarf; Zuwanderung; Ausländer; Erzieher; Flüchtling; Jugendlicher; Deutschland; Herkunftsland; Russland; Ukraine
Abstract"Vor dem Hintergrund des russischen Angriffskriegs suchen immer mehr Familien aus der Ukraine Schutz in Deutschland. Am 5. Mai 2022 waren rund 242.000 geflüchtete Minderjährige aus der Ukraine in Deutschland registriert und die Fluchtzuwanderung setzt sich weiter fort." Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 2021-2024. (Autorenreferat, IAB-Doku).

"Against the backdrop of the Russian war of aggression, more and more families in Ukraine are seeking protection in Germany. On 5 May 2022, around 242,000 underaged refugee from Ukraine were registered in Germany and the influx of refugees continues. At least 3.5 per cent of the children and young people from Ukraine are likely to be in Germany by now, and if the further course of the war should be unfavourable, the number can become much higher. Against this background, it was determined what additional capacities would have to be created in the German education system in order to integrate 3.5 per cent and 5 per cent of the children and young people from Ukraine. In the first case, the population under the age of 18 in Germany would increase by 1.9 per cent, in the second by 2.7 per cent. Assuming the current staffing ratios at schools, 13,500 additional full-time equivalent teachers would be needed for a 3.5 percent share and 19,400 for a 5 percent share. Based on a class size of 15 pupils, which is desirable for welcome classes, 20,200 and 28,900 full-time equivalent teachers would be required. While school attendance is compulsory for children and underaged adolescents in Germany, it is at the discretion of the refugee families whether they want to make use of day care for their younger children. Assuming that they behave like the families already living in Germany, 11,400 additional caregivers in full-time equivalents would be necessary to maintain the current care ratio with an immigration rate of 3.5 percent. At 5 per cent, this would be 16,300. The responsible authorities must prepare for this additionally required staff and develop appropriate measures. In particular, they should recruit retired staff for a temporary return to the day-care centres and schools. Moreover, they should take into account that some of the adults who have fled from Ukraine have relevant professional qualifications and give these persons a quick start in employment at schools and day care centres. On the other hand, they should be cautiousrecruiting teachers who have not previously worked in the school sector, as the flight from Ukraine also creates additional needs in adult education, particularly in the language sector, and staff should not be poached here under any circumstances. Therefore, the strategies for preparing the education system for the reception of refugees from Ukraine should be as holistic as possible." The study refers to the period 2021-2024. (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: