Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enVals, Ona; Astleithner, Franz; Schels, Brigitte; Vogl, Susanne; Kogler, Raphaela
TitelEducational and Occupational Aspirations: A Longitudinal Study of Vienna Youth.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildungs- und Berufswünsche: Eine Längsschnittstudie unter Wiener Jugendlichen.
QuelleIn: Social Inclusion, 10 (2022) 2, S. 226-239
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2183-2803
DOI10.17645/si.v10i2.5105
SchlagwörterBildungsziel; Bildungschance; Chancengleichheit; Einstellungsänderung; Soziale Herkunft; Berufswahl; Chancengleichheit; Österreich; Wien; Einstellungsänderung; Schulleistung; Auswirkung; Soziale Herkunft; Berufswunsch; Ungleichheit; Bildungsabschluss; Sekundarstufe I; Sekundarstufe II; Schullaufbahnentscheidung; Bildungsabschluss; Schulleistung; Ungleichheit; Migrationshintergrund; Ausbildungswahl; Berufswahl; Berufswunsch; Migrationshintergrund; Auswirkung; Jugendlicher; Wien; Österreich
Abstract"During their transition from lower to upper secondary education, young people make educational and occupational choices driven by their aspirations. Such aspirations are shaped by the individuals' social environment, their idea of what seems achievable and desirable, and their experiences. Therefore, aspirations can change during the transitional phase. In this article, we explore the development of educational and occupational aspirations of young people over three years. At the start of the study period, the students were attending the lower track in lower secondary education, the so-called Neue Mittelschule (8th grade), in the city of Vienna in the 2017-2018 academic year. Drawing on the panel survey data (2018-2020) of the Pathways to the Future project, we simultaneously explore stability and change of educational and occupational aspirations. We describe different patterns of change in aspirations and analyse the influence of sociodemographic characteristics and prior achievement on these patterns. Using latent transition analysis, we identify 11 patterns of aspirations with important differences depending on social background. Most of the students have stable aspirations. However, the results show that school performance, migration background, and the level of parental education play important roles in explaining different levels and patterns of aspirations over time. These longitudinal analyses of educational and occupational aspirations provide important insights into the transition process." The study refers to the period 2017-2020. (Author's abstract, IAB-Doku, © COGITATIO Press).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social Inclusion" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: