Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inAllesch, Christian G.
TitelDas Musikerleben als personaler Gestaltungsprozess.
QuelleAus: Behne, Klaus-E. (Hrsg.): Gefühl als Erlebnis - Ausdruck als Sinn. Laaber: Laaber-Verlag (1982) S. 47-66
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMusikpädagogische Forschung. 3
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISBN3-921518-73-3
DOI10.25656/01:24764
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-247642
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Erfahrung; Forschung; Methode; Ausdruck; Experimentelle Psychologie; Persönlichkeit; Psychodynamik; Psychologie; Reaktion (Psy); Reiz; Stimulation (Psy); Subjektivität; Wahrnehmung; Ausdruck; Bedeutung; Erfahrung; Experiment; Experimentelle Psychologie; Forschung; Individuum; Methode; Musik; Musiktherapie; Persönlichkeit; Physiologie; Psychologie; Subjektivität; Theorie; Wahrnehmung; Musikhören; Musikpsychologie; Gestalt; Musikerlebnis; Psychodynamik; Reiz; Ästhetische Wahrnehmung; Experiment; Gestaltungsprozess; Ästhetische Wahrnehmung; Musik; Musikalische Wahrnehmung; Musikerlebnis; Musikhören; Musikpsychologie; Musikpädagogik; Musiktherapie; Physiologie; Bedeutung; Gestalt; Muster; Theorie; Individuum
AbstractExperimental music-psychology tries to discover correlations between listening to a certain kind of music and certain psychic or vegetative reactions. But these correlations cannot reflect how music really is experienced. The author tries to demonstrate theoretical and methodical problems connected with this fact by discussing some methodical approaches to the experience of music and by reflecting upon the balance between subjective and objective components of individual reactions. The reported results of the author's experiments reveal clearly that individual experience of music is much more determined by subjective psychic and vegetative dynamics of reaction than by general reaction patterns attached to a certain musical stimulus. Furthermore, there are some interesting connexions between the subjective way of experiencing music and the individual repertory of expression as well as the subjective structure of needs and the individual history of the listening person. The author concludes that a psychological theory cannot grasp the phenomenon of subjective experience of music by simple stimulus-response patterns only. On the contrary, the experience of music has to be interpreted as an experience of "meaningful patterns" ("Bedeutungen") in the sense of Jakob von Uexküll's theoretical considerations in the field of perception psychology. In the sense of this considerations, experience of music should not be considered a passive and receptive process, but an individual process of Gestalt-forming, which is determined by personality, and in which the individual is reflected. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: