Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMai, Linda; Köchling, Alina; Schmodde, Lynn; Wehner, Marius
TitelTeacher vs. Algorithm.
Learners' Fairness Perception of Learning Analytics Algorithms.
QuelleAus: Lingnau, Andreas (Hrsg.): DELFI 2021. 19. Fachtagung Bildungstechnologien der GI. Mülheim an der Ruhr: Hochschule Ruhr West (2021) S. 130-145
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Abbildungen; Tabellen; Anhang
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-946757-03-0
SchlagwörterLearning Analytics; Algorithmus; Bewertung; Datenverarbeitung; Lernen; Schule; Universität; Computerunterstützter Unterricht; Bildungsmanagement; Datenanalyse; Digitalisierung; Datenaufbereitung; Empfehlung; Fairness; Schule; Schulsystem; Lernen; Computerunterstützter Unterricht; Algorithmus; Datenanalyse; Digitalisierung; Fairness; Universität; Bewertung; Empfehlung; Datenaufbereitung; Datenverarbeitung
AbstractThe use of Learning Management Systems(LMS) isincreasing atschools and universities and, hence, a large amount of data is available for the assessment, recommendation, and final grading of learners. Learning analytics (LA) algorithms can either support or even substitute teachers in the grading process. However, knowledge is limited of how learners react to the algorithmic examination of personal learning data. We examine the effects of the grading entity (i.e., teacher, teacher supported by LA, and LA) on learners' reactions. Using a scenario-based between-subject design of a common grading situation at the end of the school year (N=118), we investigate whether a decrease in teachers' involvement in the grading decision diminishes learners' perceived satisfaction regarding the grading process mediated by fairness. Surprisingly, our preliminary results show that with a decrease of the teacher's involvement the perceived satisfaction is lower, but the perceived fairness is higher. Finally, fairness mediated the influence of the grading entity on satisfaction. Overall, this study offers important theoretical and practical implications when designing and applying an LMS. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: