Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enJarke, Juliane; Macgilchrist, Felicitas
TitelDashboard stories.
How narratives told by predictive analytics reconfigure roles, risk and sociality in education.
QuelleIn: Big data & society, 8 (2021) 1, S. 1-15
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Abbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2053-9517
DOI10.1177/20539517211025561
SchlagwörterDatenerhebung; Soziale Ungleichheit; Meinung; Vorurteil; Digitale Medien; Künstliche Intelligenz; Algorithmus; Künstliche Intelligenz; Lehrer; Meinung; Meinungsbildung; Schüler; Schule; Soziale Ungleichheit; Vorurteil; Bildungsmanagement; Datenanalyse; Digitalisierung; Datenauswertung; Datenaufbereitung; Datenerhebung; Prädiktionsanalyse; Schule; Lehrer; Lehrer-Schüler-Interaktion; Schüler; Prädiktionsanalyse; Technologieunterstütztes Lernen; Algorithmus; Datenanalyse; Datenauswertung; Digitalisierung; Meinungsbildung; Systematisierung; Datenaufbereitung
AbstractIn this paper, we explore how the development and affordances of predictive analytics may impact how teachers and other educational actors think about and teach students and, more broadly, how society understands education. Our particular focus is on the data dashboards of learning support systems which are based on Machine Learning (ML). While previous research has focused on how these systems produce credible knowledge, we explore here how they also produce compelling, persuasive and convincing narratives. Our main argument is that particular kinds of stories are written by predictive analytics and written into their data dashboards. Based on a case study of a leading predictive analytics system, we explore how data dashboards imply causality between the 'facts' they are visualising. To do so, we analyse the stories they tell according to their spatial and temporal dimensions, characters and events, sequentiality as well as tellability. In the stories we identify, teachers are managers, students are at greater or lesser risk, and students' sociality is reduced to machine-readable interactions. Overall, only data marked as individual behaviours becomes relevant to the system, rendering structural inequalities invisible. Reflecting on the implications of these systems, we suggest ways in which the uptake of these systems can interrupt such stories and reshape them in other directions. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Big data & society" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: