Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGerdin, Göran; Pringle, Richard
TitelTowards more equal power relations in physical education.
Power, resistance and social transformation.
Gefälligkeitsübersetzung: Auf dem Weg zu gleichberechtigteren Machtverhältnissen im Sportunterricht. Macht, Widerstand und sozialer Wandel.
QuelleIn: Sport in society, 25 (2022) 6, S. 1193-1210
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1461-0981; 1743-0437; 1743-0445
DOI10.1080/17430437.2022.2064108
SchlagwörterBildungsinhalt; Soziale Ungleichheit; Gleichberechtigung; Gleichberechtigung; Macht; Soziale Ungleichheit; Sportsoziologie; Theorie; Schulsport; Sportunterricht; Schulerfolg; Sportpädagogik; Unterrichtsforschung; Bildungsinhalt; Soziale Gerechtigkeit; Transformation; Schulerfolg; Unterrichtsforschung; Inklusion; Geschichte (Histor); Macht; Soziale Gerechtigkeit; Transformation; Schulsport; Sportpädagogik; Sportsoziologie; Sportunterricht; Theorie; Foucault, Michel
AbstractWe currently find ourselves living in precarious times of segregation with old and new inequities on the rise. One space where such segregation is (re)produced is school physical education (PE). Despite decades of critical research and curriculum reforms, PE is still typically delivered with an emphasis on skill learning associated with competitive sport. Relatedly, PE continues to make 'friends and enemies' which leads to inequitable educational outcomes and issues that can transcend beyond the PE classroom. So, what makes PE and its practices so resistant to change? Our interest as critical PE scholars lies in examining power: the nature of power, how power works, how unequal power relations are constructed and maintained but ultimately how PE can become a space for more equal power relations. That is, we believe that critical research on PE practice can make a difference. In this paper, we will discuss what makes PE seemingly resistant to change and how unequal power relations are (re)produced through the theoretical lens of Foucault. Through doing so we draw attention to the opportunities for resistance and social transformation which could shift and rearticulate prevailing power relations making PE a more inclusive and socially just educational space for all students. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Sport in society" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: