Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inÅberg, Ingvill Bjørnstad
TitelImagined sameness or imagined difference?
Norwegian social studies teachers' views on students' cultural and ethnical backgrounds.
QuelleIn: Journal of social science education, 20 (2021) 4, S. 178-198Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Internetadressen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
SchlagwörterPädagogik; Kulturelle Identität; Unzufriedenheit; Vorurteil; Soziale Erfahrung; Ethnografie; Gleichheit; Kulturelle Identität; Lehrer; Norwegen; Pädagogik; Schüler; Ungerechtigkeit; Vorurteil; Sozialkunde; Störung; Unzufriedenheit; Lehrer; Schüler; Störung; Ungerechtigkeit; Gleichheit; Sozialkunde; Kultureller Unterschied; Studie; Studie; Norwegen
AbstractSome social studies teachers show discomfort when talking about cultural difference in class. An imagined Norwegian "cultural sameness" was felt by some teachers as disrupted. Some teachers found evasion of cultural difference a good strategy for avoiding discomfort. Other teachers considered cultural difference part of the normal, and not disruptive. Pedagogy of discomfort may provide tools for dealing with the discomfort of perceived disruption. Purpose: This study investigates how Norwegian social studies teachers express their views on cultural difference among students. Design: Qualitative, semi-structured interviews transcribed and analyzed abductively using concepts of imagined sameness, color-blindness, and a pedagogy of discomfort. Findings: The analysis shows on the one hand, prevalence of an imagined Norwegian cultural "sameness", where cultural and ethnic differences were seen as disruptive. On the other, there were attempts at relativizing "Norwegianness" and highlighting cultural difference as an advantage. The article discusses how teachers' challenging of their own views on culture can be both discomforting and necessary if social studies is to challenge injustice and encourage social transformation. Research limitations: This study does not support statistical generalization. Further research is needed to determine whether similar mechanisms are prevalent in a wider selection. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: