Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inKindlinger, Marcus
TitelMeta-reflexivity and epistemic cognition in social science teacher education.
QuelleIn: Journal of social science education, 20 (2021) 3, S. 29-54Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Internetadressen; grafische Darstellung
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1439-6246; 1618-5293
SchlagwörterKompetenz; Kognition; Kognition; Praxis; Sozialwissenschaften; Unterricht; Erkenntnistheorie; Kompetenz; Reflexivität; Lehrerausbildung; Unterricht; Erkenntnistheorie; Reflexion (Phil); Sozialwissenschaften; Fachspezifik; Herausforderung; Konzept; Praxis; Reflexivität
AbstractSocial science requires a meta-reflexive approach to teacher education. Social science teachers manage subject-specific reflective demands Meta-reflexivity can be conceptualized using epistemic cognition frameworks. Epistemic cognition frameworks expand on social science education competence models. Epistemic cognition gives a new perspective on reflective practice in social science education. Purpose: This article argues that in social science teacher education general demands for teacher reflection overlap with subject-specific reflective demands. This calls for conceptual frameworks that account for an extended reflectivity, encompassing both teacher reflection and the subject-specific approach to representing controversial issues. Approach: Concepts of reflective practice and meta-reflexivity in teacher education are presented, and a discussion is provided regarding the challenges inherent in teaching social sciences as a multidisciplinary subject. Furthermore, aspects of meta-reflectivity are identified in a German teacher competence framework (PKP). To enable a broader analysis, frameworks from the field of epistemic cognition are introduced. Findings: Utilizing frameworks of epistemic cognition enables a detailed investigation of how social science teachers manage subject-specific challenges. Epistemic reflexivity offers a concept of teacher reflection that enables a new perspective on connecting theoretical reflection in pre-service teacher education programs with later reflective practice. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern)
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of social science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: