Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Benner, Dietrich |
---|---|
Titel | Pädagogisches Ethos. Eine Kernkompetenz pädagogischer Akteure? Paralleltitel: Pedagogical Ethos. A core competence of pedagogical actors? |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 97 (2021) 4, S. 499-514Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09703019 |
Schlagwörter | Erziehungsphilosophie; Pädagogik; Pädagogisches Handeln; Bildungsforschung; Taktgefühl; Verhalten; Ethik; Schlüsselqualifikation; Pädagoge; Professionalität; Brezinka, Wolfgang; Gamm, Hans-Jochen; Hentig, Hartmut von; Platon; Prange, Klaus; Sokrates |
Abstract | The article discusses selected attempts to define a specific pedagogical ethos and to identify it as a core competence of pedagogical action, especially of professionally acting pedagogical actors, but also of pedagogical practice as a whole. It compares Plato's "Socratic Eros" with Hartmut von Hentigs "Socratic Imperative" and uses the pedagogical ethics of Wolfgang Brezinka, Hans-Jochen Gamm and Klaus Prange to show that attempts at justification outside of pedagogy are not able to capture the core competence of pedagogical action. It develops an outlook on a pedagogical ethos- and tact-research that does not interpret the effectiveness of pedagogical action monocausally, but ties it back to transitions from pedagogical to transformational interaction processes (Bildungsprozesse). (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2022/2 |