Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inDräger, Jascha
TitelThe Role of Parental Wealth in Children's Educational Pathways in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Die Rolle des elterlichen Wohlstands für den Bildungsweg von Kindern in Deutschland.
QuelleIn: European sociological review, 38 (2021) 1, 19 S.Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1468-2672
DOI10.1093/esr/jcab027
SchlagwörterBildungsniveau; Soziale Ungleichheit; Fähigkeit; Deutschland; Eltern; Soziale Ungleichheit; Bildungsniveau; Fähigkeit; Schulübergang; Bildungsabschluss; Eltern; Schulübergang; Bildungsabschluss; Soziale Schicht; Deutschland
AbstractIn this article, I evaluate whether educational attainment in Germany is stratified by parental wealth and at which transitions stratification emerges. I propose a four-stage model to capture the emergence of stratification in the German education system, which is characterized by early between-school tracking: (i) transition to the tracked secondary school, (ii) attended track in the last year of mandatory schooling, (iii) highest school-leaving certificate, and (iv) transition to vocational or tertiary education. Results suggest that stratification by parental wealth emerges at all four stages, and, therefore, accumulates over the stages. Children living in wealthy households are 20 per cent more likely to attend the highest track in fifth grade and to obtain the highest school-leaving certificate and are 40 per cent more likely to enroll in tertiary education compared to children at the bottom of the wealth distribution. Furthermore, parental wealth seems to be particularly effective in preventing negative outcomes like leaving school without a certificate or not finding a fully qualifying vocational training. Among those who do not obtain the formal requirements to enroll in tertiary education, those with wealthy parents are more likely to start dual vocational training.
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European sociological review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: