Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBukodi, Erzsébet; Goldthorpe, John H.; Zhao, Yizhang
TitelPrimary and secondary effects of social origins on educational attainment: New findings for England.
Gefälligkeitsübersetzung: Primäre und sekundäre Effekte der sozialen Herkunft auf den Bildungserfolg: Neue Erkenntnisse für England.
QuelleIn: The British journal of sociology, 72 (2021) 3, S. 627-650
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0007-1315; 1468-4446
DOI10.1111/1468-4446.12845
SchlagwörterBildungschance; Bildungsmobilität; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Großbritannien; Schulleistung; Soziale Mobilität; Auswirkung; Soziale Herkunft; Schulerfolg; Ungleichheit; Generationswechsel; Bildungsabschluss; Schullaufbahnentscheidung; Bildungsabschluss; Schulerfolg; Schulleistung; Ungleichheit; Ausbildungswahl; Auswirkung; Generationswechsel; Großbritannien
Abstract"We aim to bring together two current strands of research into inequalities in individuals' educational attainment that are associated with their social origins: that concerned with the 'primary' and 'secondary' effects of social origins in creating inequalities, and that concerned with the relation between these inequalities and different components of social origins, taken to represent different forms of parental resources. Our main findings are the following. The secondary effects of social origins-their effects via the educational choices that young people make given their prior academic performance-are clearly operative across five key educational transitions within the English educational system. More specifically, we estimate that 35% of the total effect of social origins is secondary in the earliest transition that we consider, and from 15% to 20% in the subsequent four. Furthermore, mediation analyses reveal that secondary effects are most strongly associated with parental education and then, to a lesser degree with parental status, while little association exists with parental class and none at all with parental income. Primary effects are also at all transitions most strongly associated with parental education and status but in this case both parental class and parental income do retain some importance. We suggest an explanation for our empirical findings as resulting largely from the concern of highly educated, professional parents, and their children to avoid the occurrence of downward intergenerational mobility, especially in terms of education and status." (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "The British journal of sociology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: