Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRuin, Sebastian; Stibbe, Günter
TitelHealth oriented "Bildung" or an obligation to a healthy lifestyle?
A critical analysis of current PE-curricula in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Gesundheitsorientierte "Bildung" oder Verpflichtung zu einem gesunden Lebensstil? Eine kritische Analyse der aktuellen Sportlehrpläne in Deutschland.
QuelleIn: The curriculum journal, 32 (2021) 1, S. 136-151
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0958-5176; 1469-3704
DOI10.1002/curj.92
SchlagwörterBildung; Bildungsinhalt; Qualitative Analyse; Bildung; Curriculum; Deutschland; Gesundheit; Gesundheitserziehung; Lebensführung; Lehrplan; Schulsport; Sportunterricht; Qualitative Analyse; Sportpädagogik; Bildungsinhalt; Gesundheitsförderung; Lerninhalt; Curriculum; Curriculumevaluation; Lehrplan; Gesundheit; Gesundheitsbewusstsein; Gesundheitserziehung; Gesundheitsförderung; Schulsport; Sportpädagogik; Sportunterricht; Lebensführung; Deutschland
AbstractThe issue of health plays an important role in the German language sports pedagogical discussion and in German curricula. It is also important here that the idea of 'Bildung'-an educational ideal in the German tradition which is still of paramount importance and which stems from the obligation of enlightenment and is intended to enable mature judgment-is a normative idea for school lessons. In terms of health in physical education, this throws up the question of whether PE for young people should not simply be focused towards a healthy lifestyle, but rather towards understanding what and how a healthy lifestyle could be and reflect on the role they want it to play in their lives in an emancipatory manner. Therefore, this paper examines the way in which health and health education are considered in current curricula in Germany. A hermeneutic oriented qualitative text analysis is carried out. Alongside differences between the states, the analysis shows an overall tendency towards narrowing down health education. The paper finally seeks to critically discuss this narrowing from a pedagogical perspective as an exemplary process which might be observed in a similar way in other countries. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2022/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "The curriculum journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: