Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPinquart, Martin; Koß, Julia C.; Block, Helena
TitelHow do students react when their performance is worse or better than expected?
An analysis based on the Viol EX Model.
QuelleIn: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie, 52 (2020) 1-2, S. 1-11Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0049-8637; 2190-6262
DOI10.1026/0049-8637/a000222
SchlagwörterAnpassung; Bewältigung; Erwartung; Kognition; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Erwartung; Kognition; Schüler; Lernmotivation; Leistungsmotivation; Anpassung; Leistung; Immunisierung; Leistungsprognose; Bewältigung; Schüler; Leistungsmotivation; Lernmotivation; Immunisierung; Leistung; Leistungsprognose
AbstractWe analyzed grade level and sex differences for changes in expectations and coping with expectation violations, based on the ViolEx model. A sample of 114 third to sixth graders (male, n = 44, 38.6 %; female, n = 70, 61.4 %) reported their expected achievement in trials with no feedback, worse-than-expected achievement feedback, and better-than-expected feedback. Expectations improved across the no-feedback and better-than-expected feedback trials, and deteriorated across worse-than-expected trials. While expectation change did not vary by grade level or sex, reported coping with expectation violation did vary, and pupils of younger years reported higher attempts to fulfill their expectations (assimilative behavior). Immunization against worse-than-expected feedback was associated with higher expectations in the negative-feedback condition, but protective effects of immunization were lost with an increasing number of expectation violations. In addition, higher willingness to reduce one's expectations (accommodation) inhibited the update of expectations after receiving better-than-expected feedback. Conclusions for future research are drawn. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: