Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Zumhof, Tim |
---|---|
Titel | Historical culture, public history, and education in Germany and the United States of America. A comparative introduction to basic concepts and fields of research. |
Quelle | Aus: Zumhof, Tim (Hrsg.); Johnson, Nicholas K. (Hrsg.): Show, don't tell. Education and historical representations on stage and screen in Germany and the USA. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt (2020) S. 15-30
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Reihe | Studien zur Deutsch-Amerikanischen Bildungsgeschichte / Studies in German-American Educational History |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-7815-2397-5; 978-3-7815-5828-1 |
DOI | 10.35468/5828_02 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-205089 |
Schlagwörter | Historische Pädagogik; Historische Bildungsforschung; Bildungsgeschichte; Beeinflussung; Film; Medien; Mediengeschichte; Medienpädagogik; Unterhaltungsfilm; Unterhaltungsliteratur; Informelles Lernen; Didaktik; Drama; Geschichte (Histor); Geschichtsbewusstsein; Geschichtsbild; Geschichtsdarstellung; Geschichtskultur; Geschichtsvermittlung; Historisches Denken; Zeitgeschichte; Amerikabild; Internationale Beziehungen; Theater; Studiengang; 20. Jahrhundert; Darstellung; Deutschland; USA |
Abstract | The author presents various theoretical and practical approaches from the US and Germany that tackle the question of how people and societies deal with their histories. He identifies similarities and differences between concepts like public history, popular history, and historical culture and asks whether they reflect on the educational dimension of historical representations in popular media. He also addresses research desiderata, hints at possibilities of interdisciplinary research, and describes the history of historical cultures as a neglected subject for the History of Education field. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |