Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inGronostay, Dorothee
TitelTo argue or not to argue? The role of personality traits, argumentativeness, epistemological beliefs and assigned positions for students' participation in controversial political classroom discussions.
QuelleIn: Unterrichtswissenschaft, 47 (2019) 1, S. 117-135Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0340-4099; 2520-873X
DOI10.1007/s42010-018-00033-4
SchlagwörterGruppendiskussion; Persönlichkeitsmerkmal; Verhalten; Politik; Schüler; Student; Verhalten; Gruppendiskussion; Merkmal; Klassenraum; Schüler; Politik; Merkmal; Student
AbstractIn a part of the video study "Argumentative teaching-learning processes" in civic education classrooms, students' participation in controversial political classroom discussions is described and related to personality traits and communicative dispositions. Besides person-related variables, effects of assigned positions for in-class discussion on participation were investigated. Based on research from educational psychology, civic education and the political sciences, it was assumed that the tendency to approach or avoid arguments such as in political discussions is meaningfully affected by five-factor personality traits and epistemological beliefs. Regression and path analyses were conducted on a sample of nine civic education classes at the eighth and ninth grades (N = 221 students) in North Rhine-Westphalia. Results primarily confirmed expectations and revealed that participation in controversial classroom discussions, but not in teacher-led classroom talk, was clearly associated with relatively stable personality traits and dispositions. Students that had to argue a position divergent to their personal view on the controversy were less likely to take part in the discussion. These findings have practical implications for instructors. © Die Herausgeber und Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2019/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Unterrichtswissenschaft" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: