Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inSpörlein, Christoph
TitelHow educational systems structure ethnic inequality among young labour market participants in Europe.
Occupational placement and variation in the occupational status distribution.
Gefälligkeitsübersetzung: Wie Bildungssysteme die ethnische Ungleichheit junger Erwerbstätiger in Europa strukturieren. Berufliche Platzierung und Variation der beruflichen Statusverteilung.
QuelleIn: Research in social stratification and mobility, (2018) 55, S. 109-119
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0276-5624
DOI10.1016/j.rssm.2018.04.006
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Chancengleichheit; Bildungssystem; Inländer; Ethnische Gruppe; Institution; Minderheit; Ausländer; Berufsanfänger; Belgien; Dänemark; Europa; Frankreich; Griechenland; Großbritannien; Irland; Island; Italien; Luxemburg; Niederlande; Norwegen; Portugal; Schweden; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Österreich
Abstract"Prior research as demonstrated that patterns of early labour market careers vary considerably across European societies. However, little research investigated how these patterns differ between immigrants and majority youth and whether the extent of ethnic inequality varies with educational system characteristics. Using the 2009 European Labour Force Survey data for 18 countries on the early careers of non-tertiary educated labour market participants, the results of this study show that immigrants work in lower-status jobs more frequently than majority youth do. In addition and conditional on these mean differences, immigrant's status distributions are more dispersed suggesting more erratic early career patterns. Educational systems characteristics moderate these differences: the occupational status difference between immigrants and majority youth is considerably larger in countries with strongly differentiated, specifically highly tracked educational systems. In addition, ethnic disadvantages are even more severe in differentiated educational systems when central exams are present. The findings further show that educational tracking is associated with less variation in a country's occupational status distribution, thus shaping ethnic inequality beyond its relationship with mean differences. Ethnic penalties are estimated to be considerably more severe in highly differentiated countries due to their lower baseline variability in the occupational status distribution." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2018/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Research in social stratification and mobility" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: