Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inVogtenhuber, Stefan
TitelThe institutional conditions of inequality in credential and skill attainment and their impact on occupational placement.
Gefälligkeitsübersetzung: Die institutionellen Ursachen der Ungleichheit von Bildungsabschlüssen und Qualifikationen und ihr Einfluss auf die berufliche Platzierung.
QuelleIn: Research in social stratification and mobility, (2018) 55, S. 13-24
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0276-5624
DOI10.1016/j.rssm.2018.03.005
SchlagwörterSoziale Herkunft; Bildungsertrag; Bildungsabschluss; Tarifverhandlung; Berufliche Qualifikation; Berufliche Spezialisierung; Berufliche Stellung; Berufsbildungssystem; Qualifikationsniveau; Auswirkung; Institution; Belgien; Deutschland; Dänemark; Estland; Finnland; Frankreich; Großbritannien; Irland; Italien; Japan; Kanada; Niederlande; Norwegen; Polen; Schweden; Slowakei; Spanien; Tschechische Republik; USA; Österreich
Abstract"This study comparatively analyses inequalities in educational outcomes as well as education effects on the occupational status of prime-age workers across 21 countries. Considering two distinct aspects of educational outcomes -- credentials and measured worker skills -- the study's main role is to assess their partial effects on occupational placement, contingent on social origin. Overall, parental education effects on educational achievement in terms of both credentials and skills are large. Likewise, occupational status is strongly associated with educational certificate attained. Labor market placement based on worker skills is significant as well, but to a lesser extent. The individual-level path dependencies of origin-education and education-destination vary considerably across countries. In part, this variation is associated with a country's skills formation system in terms of vocational specialization and the degree of economic coordination as measured by bargaining coordination. In line with prior research, vocational specificity relates to increased educational inequality. In addition, the study finds that economic coordination mitigates educational inequality as it reduces the intergenerational transmission of certificates and skills. In systems in which vocational specificity is accompanied by a high degree of coordination, the detrimental inequality effect of vocational specificity tends to level off. Moreover, economic coordination facilitates occupational placement based on worker skills. A concise discussion of the policy implications concludes this paper." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2018/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Research in social stratification and mobility" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: