Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enIhme, Jan Marten; Senkbeil, Martin
InstitutionLeibniz-Institut für Bildungsverläufe
TitelNEPS technical report for computer literacy. Scaling results of starting cohort 2 for grade 3.
QuelleBamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (2018), 26 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheNEPS Survey paper. 42
BeigabenLiteraturangaben
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; Monographie
DOI10.5157/NEPS:SP42:1.0
SchlagwörterKompetenz; Rasch-Modell; Evaluation; Reliabilität; Kompetenzmessung; Test; Computernutzung; Kindergarten; Schüler; Computerkenntnisse; Datenanalyse; Daten; Qualitätssicherung; NEPS (National Educational Panel Study)
AbstractThe National Educational Panel Study (NEPS) investigates the development of competencies across the life span and develops tests for the assessment of different competence domains. In order to evaluate the quality of the competence tests, a range of analyses based on item response theory (IRT) were performed. This paper describes the data and scaling procedures for the computer literacy test in grade 3 of starting cohort 2 (kindergarten). The computer literacy test contained 30 items with M C response format representing different cognitive requirements and different content areas. The test was administered to 5,620 students. Their responses were scaled using the Rasch model. Item fit statistics, differential item functioning, Rasch-homogeneity, the test's dimensionality, and local item independence were evaluated to ensure the quality of the test. These analyses showed that the test exhibited an acceptable reliability and that all items fitted the model in a satisfactory way. Furthermore, test fairness could be confirmed for different subgroups. Limitations of the test were the low variance and the large percentage of items at the end of the test that were not reached due to time limits. Further challenges related to the dimensionality analyses based on both software applications and cognitive requirements. Overall, the computer literacy test had acceptable psychometric properties that allowed for a reliable estimation of computer competence scores. Besides the scaling results, this paper also describes the data available in the scientific use file and presents the ConQuest-Syntax for scaling the data. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: