Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enNeugebauer, Martin; Helbig, Marcel; Landmann, Andreas
InstitutionMannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung
TitelCan the teacher's gender explain the 'boy crisis' in educational attainment?
Gefälligkeitsübersetzung: Kann das Geschlecht der Lehrer die Krise der Jungen im Bereich der Bildungsleistungen erklären?
QuelleMannheim: Mannheimer Zentrum für Europ. Sozialforschung (2010), 27 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheArbeitspapiere / Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung. 133
BeigabenIllustrationen
ZusatzinformationInhaltsverzeichnis
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Monographie; Graue Literatur
ISSN1437-8574
SchlagwörterBildung; Bildungschance; Bildungsmotivation; Bildungsniveau; Junge; Frau; Geschlechterbeziehung; Bildung; Deutschland; Frau; Geschlecht; Junge; Lehrer; Mädchen; Schüler; Schule; Schulerfolg; Bildungsniveau; Schülerin; Bildungsertrag; Bildungsertrag; Schule; Lehrer; Schüler; Schülerin; Schulerfolg; Geschlecht; Geschlechtsspezifik; Mädchen; Deutschland
Abstract"Trend statistics reveal a striking reversal of a gender gap that has once favoured males: girls have surpassed boys in many aspects of the educational system. At the same time, the share of female teachers has grown in almost all countries of the western world. There is an ongoing, contentious debate on whether the gender of the teacher can account, in part, for the growing educational disadvantage of males. Findings have been mixed, so the issue remains unresolved. In this study, we use large-scale data from IGLU-E, an expansion of the Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) in Germany, to estimate whether there is a causal effect of having a same-sex teacher on student outcomes. The students in the sample were tested and interviewed at the end of fourth grade and have been taught by the same teacher for at least 2 years up to 4 years. This is a major advantage, because it can be assumed that substantial teacher-gender effects only occur after a certain time of exposure to a same-sex or other-sex teacher. We estimate effects for typical 'female' subjects and typical 'male' subjects as well as for different student outcomes ('gender-blind' test scores and more subjective teacher's grades). We find virtually no evidence of a benefit from having a same-sex teacher, neither for boys nor for girls. These findings suggest that the popular call for more male teachers in primary school is not the key to tackle the growing disadvantage of boys." (author's abstract).
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2011/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: