Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inNygård, Olav
TitelEarly tracking and immigrant optimism: a comparative study of educational aspirations among students in disadvantaged schools in Sweden and the Netherlands.
Gefälligkeitsübersetzung: Frühe Differenzierung und Optimismus von Einwanderern: eine vergleichende Untersuchung der Bildungsaspirationen von Schülern an benachteiligten Schulen in Schweden und den Niederlanden.
QuelleIn: Comparative migration studies, 5 (2017) Art. 20, 18 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2214-594X; 2214-8590
DOI10.1186/s40878-017-0063-1
SchlagwörterBildungsmotivation; Habitus; Norwegen; Bildungssystem; Bildungssystem; Schweden; Internationaler Vergleich; Soziale Differenzierung; Bildungsabschluss; Sekundarbereich; Schullaufbahnentscheidung; Bildungsabschluss; Peer Group; Sozialkapital; Internationaler Vergleich; Habitus; Soziale Differenzierung; Institution; Benachteiligter Jugendlicher; Norwegen; Schweden
Abstract"Educational tracking affects both the trajectories and the composition of peers that students meet in school. This study compares the effect of significant others on students' educational aspirations within two transition regimes: the more comprehensive Swedish system and the more stratified Dutch. Separating between doxic and habituated aspirations, I hypothesize that (1) aspirations among students in disadvantaged schools will be lower in the Netherlands than in Sweden; (2) the higher educational aspirations of girls and children of immigrants will disappear when significant others are controlled for; and (3) the positive effect of significant others is more marked among Swedish students than among Dutch due to greater student heterogeneity. The data comes from 3202 students in schools with low average grades in Sweden and the Netherlands. Results were in line with the hypothesis with one important exception. There was a marked difference in habituated aspirations but no difference in doxic aspirations between the Dutch and Swedish students. In conclusion, the findings suggest a) that early tracking systems creates a disconnect between students' hopes and what they perceive as likely outcomes, and b) that the phenomenon termed 'immigrant optimism' and 'ethnic capital' reflects unequal access to social capital." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2018/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Comparative migration studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: