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Autor/inn/enKnoth Humlum, Maria; Brink Nandrup, Anne; Smith, Nina
InstitutionForschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit
TitelClosing or reproducing the gender gap?
Parental transmission, social norms and education choice.
Gefälligkeitsübersetzung: Wird die Geschlechterkluft geschlossen oder reproduziert? Elterliche Übertragung, soziale Normen und Bildungswahl.
QuelleBonn (2017), 44 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheIZA discussion paper. 10790
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
SchlagwörterBildungsverhalten; Bildungsbeteiligung; Stereotyp; Geschlechtsspezifische Sozialisation; Soziale Mobilität; Soziale Norm; Generationenbeziehung; Geschlechterrolle; Berufswahl; Dänemark; Stereotyp; Geschlechterrolle; Soziale Mobilität; Soziale Norm; Bildungsverhalten; Bildungsbeteiligung; Berufswahl; Geschlechterverteilung; Geschlechtsspezifik; Dänemark
Abstract"Over the last decade, the economic literature has increasingly focused on the importance of gender identity and sticky gender norms in an attempt to explain the persistence of the gender gaps. Using detailed register data on the latest cohorts of Danish labour market entrants, this paper examines the intergenerational correlation in gender-stereotypical choice of education. Although to some extent picking up inherited and acquired skills, our results suggest that if parents exhibit gender stereotypical labour market behaviour, children of the same sex are more likely to choose a gender stereotypical education. The associations are strongest for sons. Exploiting the detailed nature of our data, we use birth order and sibling sex composition to shed light on the potential channels through which gender differences in educational preferences are transmitted across generations. We propose that such transmissions may attenuate the final closing of the gender gap." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2017/4
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