Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inWen, Zhisheng
TitelPhonological and executive working memory in L2 task-based speech planning and performance.
QuelleIn: Language learning journal, 44 (2016) 4, S. 418-435Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Tabellen 3
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0957-1736; 1753-2167
DOI10.1080/09571736.2016.1227220
SchlagwörterEmpirische Forschung; Gedächtnis; China; Englischunterricht; Fremdsprachenunterricht; Gedächtnis; Lernen; Sprechen; Empirische Forschung; Lernen; Aufgabenorientierung; Sprechen; Fremdsprachenunterricht; Englischunterricht; China
AbstractThe present study sets out to explore the distinctive roles played by two working memory (WM) components in various aspects of L2 task-based speech planning and performance. A group of 40 post-intermediate proficiency level Chinese EFL learners took part in the empirical study. Following the tenets and basic principles of the Phonological/Executive (P/E) Hypothesis, WM was conceptualised as consisting of phonological working memory (PWM) and executive working memory (EWM), measured respectively by a non-word repetition span task and speaking span tasks in participants' L1 Chinese and L2 English. Their L2 speech performance on video-clip narrative tasks was analysed and coded in terms of a series of fluency, accuracy, complexity and formality measures. Statistical analyses indicate that although participants' PWM was not related to any of the speech performance measures, their EWM was significantly correlated with some lexical, syntactic and stylistic features of L2 speech performance. These results and findings are discussed in relation to the hypotheses laid out in the P/E model as well as their implications for future L2 task planning research. (Verlag).
Erfasst vonInformationszentrum für Fremdsprachenforschung, Marburg
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Language learning journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: