Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enStarcevic, Jelena; Dimitrijevic, Bojana; Macura Milovanovic, Suncica
TitelRethinking the role of pedagogical assistants: establishing cooperation between Roma families and schools in Serbia.
Paralleltitel: Premisljevanje vloge pedagoskega asistenta - vzpostavljanje sodelovanja med romskimi druzinami in solami v Srbiji.
QuelleIn: CEPS journal, 6 (2016) 4, S. 73-91Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2232-2647
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-127454
SchlagwörterKompetenz; Kommunikation; Vertrauen; Vorurteil; Familie; Eltern; Familie; Kind; Kommunikation; Kooperation; Schule; Serbien; Vertrauen; Vorurteil; Kompetenz; Sozialpädagoge; Ethnische Gruppe; Interkulturelle Kompetenz; Eltern; Kind; Schule; Schulsystem; Eltern-Schule-Beziehung; Lehrer-Eltern-Kooperation; Hilfslehrkraft; Lehrerrolle; Interkulturelle Kompetenz; Schüler-Schüler-Beziehung; Inklusion; Sozialpädagoge; Kooperation; Ethnische Gruppe; Sinti und Roma; Serbien
AbstractThe aim of the present paper is to examine the risks and challenges related to the cooperation of pedagogical assistants (PAs) with Roma parents/ families and their work with Roma pupils, as well as to offer further insight into ways to overcome these risks and challenges. Roma pupils and parents/families face numerous difficulties in education, which are reflected in prejudice, stereotypes and discrimination. The education policy measure of introducing PAs, formerly known as Roma teaching assistants, to the Serbian education system aimed to contribute to the learning and social participation of Roma pupils and to establish cooperation between school staff and Roma parents. The further segregation of Roma pupils and the reduced engagement of teachers in supporting Roma pupils and fostering communication with Roma parents are seen as possible risks related to the engagement of PAs. In order to minimise the risks, we propose a framework for defining and understanding the roles of teachers and Pas from an intercultural perspective. Relying on two concepts - intercultural sensitivity (IS) and intercultural competence (IC) - we elaborate the necessity of perceiving cultural differences in accordance with an ethnorelative worldview, on the part of both teachers and PAs. In addition, we outline the cognitive, affective and behavioural aspects of IC that we believe teachers and PAs should possess. Further recommendations regarding the engagement of PAs and the minimisation of risks and challenges are proposed. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2017/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "CEPS journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: