Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWeßling, Katarina; Hartung, Andreas; Hillmert, Steffen
TitelSpatial structure counts: the relevance of regional labour-market conditions for educational transitions to vocational training.
QuelleIn: Empirical research in vocational education and training, 7 (2015) 1, 20 S.Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1877-6337; 1877-6345
DOI10.1186/s40461-015-0024-6
SchlagwörterÜbergang Schule - Beruf; Kontextualisierung; Raumstruktur; Sozioökonomischer Faktor; Arbeitslosigkeit; Analyse; Regionaler Faktor; Studie; Deutschland
AbstractRegional context conditions can have a crucial impact on school-to-work transitions and subsequently individual life chances. This paper aims to develop an approach to analyse the spatial references of regional socio-economic contextual settings young adults are embedded in. We apply this approach to assess the impact of regional unemployment on the transition from lower or intermediate compulsory schooling to vocational education and training (VET) in Germany. We use data from the German Socio-Economic Panel Study (GSOEP) and merge these with administrative time series data on NUTS 3-regions level. We attach geocodes to the administrative districts to allow for a flexible operationalisation of the spatial reference of regional socio-economic contextual settings. Our results indicate, first, a negative relation between regional unemployment and the chances of entering vocational training in the dual system. Second, the effects of unemployment on adolescents' transition chances have a specific spatial structure: The labour-market situation in the respondent's district of residence moderates the relation between the labour-market situation in surrounding districts and the school graduates' chances of entering dual training. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2018/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Empirical research in vocational education and training" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: