Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enEsser, Hartmut; Relikowski, Ilona
InstitutionForschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit
TitelIs Ability Tracking (really) responsible for educational inequalities in achievement?
A comparison between the country states Bavaria and Hesse in Germany.
Gefälligkeitsübersetzung: Ist die Differenzierung (wirklich) verantwortlich für Bildungsungleichheit bei den Abschlüssen? Ein Vergleich zwischen den Bundesländern Bayern und Hessen.
QuelleBonn (2015), 31 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheIZA discussion paper. 9082
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Monographie
SchlagwörterBildung; Kognitive Kompetenz; Soziale Herkunft; Bayern; Bildung; Grundschule; Hessen; Bildungssystem; Bildungssystem; Schulleistung; Auswirkung; Schullaufbahn; Soziale Herkunft; Schulerfolg; Kognitive Kompetenz; Schulübergang; Schulwahl; Ungleichheit; Bundesland; Auswahlverfahren; Schullaufbahn; Schulwahl; Schulübergang; Sekundarstufe I; Grundschule; Schulerfolg; Schulleistung; Ungleichheit; Bundesland; Auswahlverfahren; Auswirkung; Bayern; Hessen
AbstractIt is still taken for granted that (early) ability tracking increases the impact of social origin on achievement in (lower) secondary education, but without gains in the overall level. This contribution addresses the question of whether this common conviction is really correct. The various deviations and inconsistencies obtained from analyses that use other approaches and data bases form the starting point. On the basis of a general theoretical model, the Model of Ability Tracking, we specify the preconditions for identifying the effects of ability tracking. These include considering the school level as well as cognitive abilities prior to ability tracking at the end of elementary school. Both conditions aren't included in common analyses using PISA data. As a consequence, effects of social origin have been systematically overestimated and those of cognitive abilities haven't been detected in the respective studies at all. Because PISA data are lacking information on cognitive abilities in the institutional sorting at the end of primary school and no other appropriate data set to compare educational systems is available, these assumptions will be tested with another data base: the BIKS-study. This study allows using the different levels of strictness of the institutional rules concerning ability tracking in the two country states Bavaria and Hesse in Germany. The results support the presumptions of the Model of Ability Tracking: If school effects on the one hand and cognitive abilities on the other hand were taken into account, all effects of a reinforcement of social origin disappear and increases in school effects of abilities on achievement are observed in Bavaria, the country state with an especially strict rule for ability tracking. Applying the misspecifications of the other approaches to these data, one again obtains their misleading findings, and they disappear by approaching the analyses to the specifications of the Model of Ability Tracking. (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2015/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Da keine ISBN zur Verfügung steht, konnte leider kein (weiterer) URL generiert werden.
Bitte rufen Sie die Eingabemaske des Karlsruher Virtuellen Katalogs (KVK) auf
Dort haben Sie die Möglichkeit, in zahlreichen Bibliothekskatalogen selbst zu recherchieren.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: