Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGellert, Andrea; Steinbring, Heinz
TitelStudents constructing meaning for the number line in small-group discussions: negotiation of essential epistemological issues of visual representations.
QuelleIn: ZDM : mathematics education, 46 (2014) 1, S. 15-27
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1863-9690; 1863-9704
DOI10.1007/s11858-013-0548-9
SchlagwörterKommunikation; Visuelles Medium; Zahlenstrahl; Erkenntnistheorie
AbstractIn mathematics classroom interaction, the multiple meanings of mathematical visual diagrams are often ignored; instead, depending on the given situation, they are read in a well-defined and unitary way. Mathematical visual representations are thus used even less in their epistemological function for learning, but more as pre-given subject matter. The purpose of this paper is to elaborate opportunities for negotiating and clarifying differences, dealing with a great variety of ways of interpreting visual diagrams that are brought into focus in interaction. Theory-based qualitative analyses of two exemplifying video episodes of small-group discussions negotiating their ideas on the topic "number line" show differences of meaning and the importance of conventions followed by mathematical deductions. Two mutually exclusive teacher behaviors within the communicative acts, reconstructed as a dominating way of instruction and a moderating way of focusing, are identified.
Erfasst vonFIZ Karlsruhe - Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur
Update2014/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "ZDM : mathematics education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: