Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inZeuner, Christine
TitelFrom workers education to societal competencies: approaches to a critical, emancipatory education for democracy.
QuelleIn: European journal for Research on the Education and Learning of Adults, 4 (2013) 2, S. 139-152Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2000-7426
URNurn:nbn:de:0111-opus-82948
SchlagwörterDemokratische Bildung; Kritisches Denken; Selbstverantwortung; Arbeiterbildung; Erwachsenenbildung; Politische Bildung; Selbstverantwortung; Konzeption; Kritisches Denken; Mündigkeit; Mündigkeit; Soziale Kompetenz; Geschichte (Histor); Politische Bildung; Erwachsenenbildung; Arbeiterbildung; 20. Jahrhundert; Konzeption; Deutschland-BRD
AbstractThis article presents two conceptions concerning critical political education for workers, developed in Germany in the 1960s and the 1990s respectively. First, the conception of "Sociological Imagination and Exemplary Learning" published in 1968 by the German philosopher and sociologist Oskar Negt (1975). Further the elaboration of this conception, which since the 1980s is known as "Societal Competencies" (Negt, 1986). These competencies concern fundamental knowledge, which enables people to make political judgments, and act politically in democratic societies in an enlightened and reflected way. This conception deliberately distinguishes itself from the economic, instrumentalist notions of key qualifications and key competencies, which at least since the 1970s have been discussed with the aim of maintaining individual employability and competitiveness. 'Societal competencies' aim for individual and collective emancipation, the development of the capability to make judgments, and autonomy in the sense of the enlightened political agency and participation in democratization processes. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2014/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European journal for Research on the Education and Learning of Adults" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: