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Autor/inHazelkorn, Ellen
TitelReflections on a Decade of Global Rankings.
What we've learned and outstanding issues.
QuelleIn: Beiträge zur Hochschulforschung, 35 (2013) 2, S. 8-33Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben 89; Tabellen 3; Anmerkungen 3; Grafiken 2
Spracheenglisch; deutsche Zusammenfassung; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0171-645X; 2567-8841
SchlagwörterUniversität; Auswirkung; Hochschulpolitik; Leistungsvergleich; Leistungsmessung; Ranking; Leistungsvergleich; Geschichte (Histor); Ranking; Universität; Hochschulpolitik; Hochschulranking; Auswirkung; Leistungsmessung
AbstractDie Autorin beschreibt in ihrem Artikel mit Blick auf die etwa zehn weltweit bekanntesten Rankings, wie diese das öffentliche und politische Interesse am Hochschulsystem insgesamt erhöht haben, reflektiert die Frage, was sie eigentlich messen, und analysiert, wie sie das Verhalten verschiedener Zielgruppen beeinflussen. Abschließend macht die Autorin deutlich, dass vor dem Hintergrund des zunehmenden öffentlichen Interesses an transparenten Informationen und Leistungs­vergleichen bereits neue Darstellungsformate im Entstehen begriffen sind, die mehrdimensional sowie in Zukunft möglicherweise open-source und von sozialen Netzwerken getragen sind. (HoF/Text übernommen).

Ten years after the first global rankings appeared, it is clear that they have had an extraordinary impact on higher education. While there are fundamental questions about whether rankings measure either quality or what's meaningful, they have succeeded in exposing higher education to international comparison. Moreso, because of the important role higher education plays as a driver of economic development, rankings have exposed both an information deficit and national competitiveness. Accordingly, both nations and institutions have sought to maximise their position vis-á-vis global rankings with positive and perverse effects. Their legacy is evident in the way rankings have become an implicit - and often explicit - reference point for policymaking and higher education decision-making, and have reinforced an evaluative state's over-reliance on quantitative indicators to measure quality. They are embedded in popular discourse, and have informed the behaviour of many stakeholders, within and outside the academy. This paper reflects on three inter-related issues, i) considers the way rankings have heightened policy and investment interest in higher education, ii) dis­cusses whether the modifications to rankings have resolved some of the questions about what they measure, and iii) looks at how rankings have influenced stakeholder behaviour. Finally, the paper reflects on what we have learned and some outstanding issues. (HoF/text adopted).
Erfasst vonInstitut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Update2013/4
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