Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Jaron, Anna |
---|---|
Titel | Socio-economic constitutional rights in democratisation processes. An account of the constitutional dialogue theory. Gefälligkeitsübersetzung: Sozioökonomische Verfassungsrechte im Demokratisierungsprozess. Eine Darstellung der Verfassungsdialogtheorie. |
Quelle | Frankfurt, Main: P. Lang (2012), 173 S. |
Reihe | Lex et res publica. 1 |
Zusatzinformation | Inhaltsverzeichnis |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | gedruckt; Monographie |
ISBN | 3-631-61901-4; 978-3-631-61901-8 |
Schlagwörter | Bildung; Vergleichende Forschung; Bildung; Dialog; Europa; Gesundheitswesen; Polen; Politik; Recht; Slowakei; Theorie; Verfassungsrecht; Ostmitteleuropa; Hochschulschrift; Demokratisierung; Vergleichende Forschung; Recht; Soziale Rechte; Verfassungsgericht; Gesundheitswesen; Demokratisierung; Grundrechte; Nachsozialistische Gesellschaft; Politik; Soziale Rechte; Verfassungsrecht; Ökonomische Determinanten; Dialog; Hochschulschrift; Theorie; Institution; Verfassungsgericht; Europa; Ostmitteleuropa; Polen; Slowakei; Tschechische Republik |
Abstract | "Is constitutional jurisprudence on socio-economic rights a threat to democracies? How powerful are constitutional courts in this field? Is it possible to restrain judicial activism in socio-economic adjudication? Through reference to constitutional dialogue theory, this book shows constitutional adjudication in socio-economic matters through the lenses of constitutional pluralism and intra-institutional deliberation. The experiences of nascent Central-Eastern European democracies which have undergone democratic changes in early 90ies of the 20th century are particularly interesting as a case study. The example of Polish, Czech and Slovak constitutional acquis are used to encourage the mechanisms that legitimize the role of constitutional courts in the field of socio-economic adjudication." (publisher's description). |
Erfasst von | GESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim |
Update | 2014/1 |