Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enChusseau, Nathalie; Hellier, Joël
TitelEducational systems, intergenerational mobility and social segmentation.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildungssysteme, Intergenerationsmobilität und soziale Segmentation.
QuelleIn: European journal of comparative economics, 8 (2011) 2, S. 203-233
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1722-4667; 1824-2979
SchlagwörterBildung; Allgemeinbildung; Bildungschance; Bildungsmobilität; Chancengleichheit; Soziale Ungleichheit; Soziale Herkunft; Generation; Bildungssystem; Schullaufbahnentscheidung; Mobilität; Ausgaben; Öffentliche Ausgaben; Berufsausbildung; Hochschulbildung; Studium; Auswirkung; Soziale Differenzierung; Institution
Abstract"We show that the very characteristics of educational systems generate social segmentation. A stylised educational framework is constructed in which everyone receives a compulsory basic education and can subsequently choose between direct working, vocational studies and university. There is a selection for entering the university which consists of a minimum human capital level at the end of basic education. In the model, an individual's human capital depends (i) on her/his parents' human capital, (ii) on her/his schooling time, and (iii) on public expenditure for education. There are three education functions corresponding to each type of study (basic, vocational, university). Divergences in total educational expenditure, in its distribution between the three studies and in the selection severity, combined with the initial distribution of human capital across individuals, can result in very different social segmentations and generate under education traps (situations in which certain dynasties remain unskilled from generation to generation) at the steady state. We finally implement a series of simulations that illustrate these findings in the cases of egalitarian and elitist educational systems. Assuming the same initial distribution of human capital between individuals, we find that the first system results in two-segment stratification, quasi income equality and no under education trap whereas the elitist system generates three segments, significant inequality and a large under education trap." (Author's abstract, IAB-Doku). Forschungsmethode: Theoriebildung; Grundlagenforschung; Simulation.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2012/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European journal of comparative economics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: