Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inBison, Ivano
TitelEducation, social origins and career (im)mobility in contemporary Italy.
A holistic and categorical approach.
Gefälligkeitsübersetzung: Bildung, soziale Herkunft und Karriere(im)mobilität im gegenwärtigen Italien. Ein ganzheitlicher und kategorialer Ansatz.
QuelleIn: European societies, 13 (2011) 3, S. 481-503
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1461-6696; 1469-8307
DOI10.1080/14616696.2011.568257
SchlagwörterSoziale Herkunft; Soziale Mobilität; Generation; Frau; Frau; Italien; Mann; Mobilität; Soziale Mobilität; Auswirkung; Soziale Herkunft; Berufliche Mobilität; Berufsprestige; Generation; Bildungsabschluss; Bildungsertrag; Bildungsertrag; Bildungsabschluss; Mobilität; Berufliche Mobilität; Beruflicher Aufstieg; Berufsprestige; Ausbildungsabschluss; Auswirkung; Mann; Italien
Abstract"Italy has always been characterized by low rates of career mobility. However, whilst the essential features of intragenerational (im)mobility in Italy are relatively well known, much less is known about the pattern of the specific paths linking the class of the first job with later class positions. To date, no studies of career mobility have been conducted in holistic terms; that is, based on examination of the entire sequence of the class positions occupied by an individual during his/her work history. This paper develops a typology of sequences of transition from one social class to another which preserves the qualitative differences among individual sequences. We introduce a new method to measure resemblance among sequences in order to identify the main career paths observable in Italy. We then examine how these profiles have changed over time because of transformations in the economic system and of the changing size of different social classes. Furthermore, we will try to determine whether and how social origins and education affect the probabilities of following those paths. The results show that social origins: 1) still influence the career patterns of younger cohorts); and 2) play a very important role in modifying the chances of highly-educated people to enter the upward career patterns leading to the service class or to white-collar positions." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: empirisch-quantitativ; empirisch; Längsschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1997 bis 2005.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2012/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European societies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: