Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inErdmann, Elisabeth
TitelArbeitsfragen in deutschen und in französischen Geschichtsschulbüchern.
QuelleAus: Matthes, Eva (Hrsg.); Schütze, Sylvia (Hrsg.): Aufgaben im Schulbuch. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt (2011) S. 183-193Verfügbarkeit 
ReiheBeiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung
BeigabenLiteraturangaben S. 192-193
Sprachedeutsch
Dokumenttypgedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-7815-1829-2; 978-3-7815-5106-0
SchlagwörterSchulbuch; Geschichtsunterricht; Aufgabe; Online-Publikation; Deutschland; Frankreich
AbstractIn the second half of the 19th and at the start of the 20th century, much fewer tasks were available in German history schoolbooks than in French history schoolbooks. In France, more task-related questions were asked in lower school system books than in higher school system ones. Today, however, you will find these tasks in the history books of both countries. In Germany, more tasks were established in the wake of the so-called curricular change (curriculare Wende) in the 1960s/70s. In line with that development, history work books (Arbeitshefte) in Germany presented many tasks to their students, whereas this was not the case in France. In order to explain these findings in both countries, one has to rely on mere suppositions. Since ancient times, books for instruction, which are based on questions and answers, have existed. Tasks in schoolbooks are therefore part of this tradition. The type of questions then and today is examined in this article as well. Until 1918, the questions mostly aimed at dates and facts. Nowadays, they are not only about contextual information, the pupils' comprehension, and their abilities to transfer knowledge, but also about methodological competence. They thus mirror a changing understanding of didactics.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2012/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: