Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enVan Eijck, Michiel; Xumthoult Claxton, Nicholas
TitelRethinking the notion of technology in education: Techno-epistemology as a feature inherent to human praxis.
QuelleIn: Science education, 93 (2009) 2, S. 218-232Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0036-8326; 1098-237X
DOI10.1002/sce.20308
SchlagwörterUnterrichtsmethode; Unterricht; Naturwissenschaften; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Technikunterricht; Technologie; Erkenntnistheorie; Weltbild; Technik
AbstractEducators repeatedly underscore the intimate relationship between science and technology. This is problematic because technology, far from being "applied science," presupposes a unique epistemology (techno-epistemology). A focus on the role of science in technology overshadows this unique way of knowing and hence limits technology education and privileges a scientific worldview in education. To appropriately frame the unique epistemology of technology in education, we propose a cognitive framework developed to understand the use and development of tools in human activity, namely, Cultural-Historical Activity Theory (CHAT). Drawing on a case study of technology that is not rooted in a (Eurocentric) scientific tradition, the SXOLE (Reef Net) fishing technology of the WSÁNEC (Saanich) people, we show how technology can be understood as inherent to human praxis, which presupposes a dialectically related and unique epistemology that is incommensurable and irreducible to a scientific worldview. The implications of this framework for science and technology education are discussed.
Erfasst vonArbeitsgruppe Didaktik der Physik, Universität Kassel
Update2011/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Science education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: